woensdag 28 januari 2015

Opdrachtenfiche: folder ontwerpen opening frituur

Deze opdrachtenfiche kadert in mijn lesvoorbereiding voor 5ST.
We zitten in Hoofdstuk 1: kennismaking met de instelling of onderneming waar we hoofdstuk 3 de Bedrijfscultuur (bedrijfsidentiteit-imago-cultuur) en hoofdstuk 4 Huisstijl (wat? En hoe een huisstijl ontwerpen) zopas gezien hebben.
In hoofdstuk 4 hebben de leerlingen via Publisher wenskaarten ontworpen (bedankkaarten), nu mogen ze via deze uitbreidingsoefening een uitnodiging ontwerpen a.d.h.v onderstaande opdrachtenfiche.
Dit is een syntheseopdracht die P109-113 in het handboek "Gevraagd: Junior Assistant 1" vervangt.

Leerplan:

Secretariaat-Talen, Derde Graad TSO, VVKSO – Brussel D/2010/7841/005 – September 2010

Leerplandoelstellingen:



  • 4.2.1 Kennismaking met de instelling of onderneming: 39. Een huisstijl ontwikkelen
  • De lln leert op uitvoerend en (beperkt) coördinerend niveau bedrijfsevenementen organiseren.
  • De lln leert op uitvoerend en (beperkt) coördinerend niveau softwarepakketten gebruiken in diverse bedrijfssituaties.
  • 4.1.4 Presentatiepakket: 30. Een voordracht geven met behulp van een presentatie
  • 4.1.5 Desktop Publishing: 31. Documenten zoals folder, brochure, formulier, nieuwsbrief, briefpapier, … ontwikkelen




Inleiding

Jullie kregen in de les de bundel met opdrachten overhandigd. Het is de bedoeling dat jullie deze digitaal uittypen (de opdrachtenfiche heb ik voor jullie in een Word-versie beschikbaar gezet op Smartschool), vergeet niet om tussentijds jouw werk op te slaan in Word zodat er geen gegevens verloren gaan tijdens het oplossen van de opdrachten.Ik geef jullie ook een "blogger" ter beschikking:
deze is vooral bedoeld om jullie te helpen bij de iets moeilijkere onderwerpen/begrippen die verwerkt zitten in deze opdracht.  De Blogger bevat meer tips en uitleg dan er op de opdrachtenfiche staan.
Om toegang te krijgen tot deze "blogger" versie surfen jullie naar volgend adres: http://opdrachtenfiche.blogspot.be. Open hiervoor een nieuw venster op jullie Internet Browser (Safari, Internet Explorer, Mozilla Firefox,...) en typ deze url in de adresbalk. De pagina ziet er dan als volgt uit:




Veel succes !

MAAR EERST: even ter herhaling



De huisstijl is de visuele presentatie van een organisatie.

Het kan vijf basisstijlelementen omvatten:

·      Woordmerk,
·      Beeldmerk,
·      Kleur,
·      Typografie,
·      Toevoegingen.

Het woordmerk vormt samen met het beeldmerk (met eventuele toevoegingen) het logo.
De huisstijl is terug te vinden op de huisstijldragers, die zich zowel intern als extern aan de organisatie kunnen bevinden.




Het huisstijlhandboek (klik voor meer info i.v.m. toepassingen van een huisstijlhandboek) bevat richtlijnen over hoe de huisstijl en het logo toe te passen. Neem dit handboek rustig eens door, het kan je aardig op weg helpen om een geslaagd ontwerp te kunnen creëren.


Opdrachten


I Bezoek via de link http://onderwijs.vlaanderen.be de site van het Ministerie van Onderwijs en geef een antwoord op de vragen.




a.     Hoe ziet het woordmerk eruit?
………………………………………………….
b.     Hoe ziet het beeldmerk eruit?
………………………………………………….
c.      Hoe is men op de naam gekomen?
………………………………………………….
d.     Welke kleuren worden er gebruikt? Welke gevoelswaarde hebben ze?
………………………………………………….
e.     Wat is het basislettertype? Welke gevoelswaarde heeft dat?
………………………………………………….
f.      Zijn er nog andere toevoegingen gedaan?
………………………………………………….
g.     Som vijf voorwerpen op waarop het logo voorkomt.
………………………………………………….
h.     Waar gebruikt men het beeldmerk nog?
………………………………………………….

II Bezoek ook de website van Ikea (klik: om direct naar de website te gaan) en geef antwoord op de volgende vragen,

a.     Hoe ziet het woordmerk eruit?
………………………………………………….
b.     Hoe ziet het beeldmerk eruit?
………………………………………………….
c.      Hoe is men op de naam gekomen?
………………………………………………….
d.     Welke kleuren worden er gebruikt? Welke gevoelswaarde hebben ze?
………………………………………………….
e.     Wat is het basislettertype? Welke gevoelswaarde heeft dat?
………………………………………………….
f.      Zijn er nog andere toevoegingen gedaan?
………………………………………………….
g.     Som vijf voorwerpen op waarop het logo voorkomt.
………………………………………………….
h.     Waar gebruikt men het logo nog?
………………………………………………….


III Ontwerp een huisstijl voor je frituur.


Situatie

Jouw frituur heeft onlangs een totale metamorfose ondergaan.  Aangezien de werken 4 weken geduurd hebben en de frituur dus al die tijd gesloten was, is het moment aangebroken om de vernieuwde zaak te heropenen voor het publiek.  Jouw frituur is alom gekend vooral om haar huisbereide hamburgers. 




Lees eerst de tekst “Huisstijl – tips voor een goed ontwerp” via deze link http://www.merkendiewerken.be/huisstijl-ontwerpen-tips-huisstijl-kleuren/

Zet nu de volgende aspecten op een rijtje zodat je tot een goed beeld komt van de huisstijl die je wilt gebruiken.

Wie is de doelgroep die je voor ogen houdt?

Welke eigenschappen vindt deze doelgroep belangrijk voor de frituur of producten/diensten?

Waarom zouden klanten specifiek naar jouw frituur komen?
Waarin is de frituur of haar producten/diensten speciaal of beter dan andere?

Welk beeld wil je creëren?
Hoe wil je overkomen op je doelgroep?


Vervolgens kan je de vijf basisstijlelementen vastleggen door onderstaande tabel in te vullen.

Woordmerk: hoe schrijf ik het?

Beeldmerk: welke afbeelding gebruik ik?

Kleur: welke kleuren zijn gepast voor dit product of bedrijf?

Typografie: welk lettertype past hierbij? Welke grootte? Welke vorm?

Welke toevoegingen wil je nog gebruiken? Waarom?



IV Stel een fiche op met logo, kleurenpalet, te gebruiken lettertypes, enzovoort.

Open nu het programma Paint (via de Bureau-accessoires) of een ander tekenprogramma naar keuze waar je al mee aan de slag kunt. Voeg de nodige afbeeldingen in, maak een tekstveld aan, pas lettertype en kleur toe, voeg de nodige basiselementen toe.

Afbeeldingen kan je downloaden via het internet (Google Afbeeldingen of een beeldbank) of via Microsoft Word illustraties. Let wel: op vele afbeeldingen bestaan er auteursrechten. Dit betekent dat je de afbeelding niet vrij mag gebruiken!

Experimenteer in Paint tot je een logo hebt dat je bevalt. Eventueel kan je ook iets tekenen en dit inscannen.

Een eenvoudig voorbeeld zou kunnen zijn:


V Ontwerp een Folder voor opendeurdag – vernieuwing van een frituurzaak

Ontwerp nu een volledige folder voor de heropening van je frituur (tip: hiervoor kan Publisher of Microsoft Word perfect gebruikt worden, eventueel via de voorhanden sjablonen).  Ga zorgvuldig te werk dus denk goed na over wat je in de folder wilt plaatsen.  Gebruik een slagzin (klik: om meer informatie te verkrijgen over het maken van een mooie slagzin) en verwerk een aantrekkelijke tekst in je folder. 

Integreer in deze uitnodiging ook een extra publiekstrekker.  Voorzie met andere woorden een extra motivatie om bestaande klanten of potentiële klanten naar jouw zaak te lokken. 




Hou uiteraard ook rekening met de vereiste informatie die op een folder moet staan (datum, plaats, uur, omschrijving vernieuwing van de zaak,…) om zo veel mogelijk publiek die dag naar jouw frituur te lokken.  Hiervoor kan je te rade gaan op het internet en enkele voorbeelden bekijken (tik via Google "advertenties opening frituur" om enkele voorbeelden in te kijken).
Tip: zet eerst al jouw ideeën in een mindmap of centraliseer alles in één document.
Hier vind je praktisch illustratiemateriaal over verschillende evenementen. Er zullen ongetwijfeld sjablonen voorhanden zijn die je als inspiratiebron voor jouw frituur kan gebruiken. Er worden eveneens voorbeelden beschreven van concrete opdrachten rond documenten of kan je zelf een ontwerp maken en uittesten hoe dit er zal uitzien.

Om jou in de uitwerking van de folder te ondersteunen kan je volgend stappenplan fase per fase mee doorlopen:

Stap 1: Open Vistaprint (zoals hierboven beschreven). Je krijgt onderstaand beginscherm




Stap 2: Ga op het beginscherm naar het tabblad "Marketingmateriaal" door met je muis er over te schuiven. Je krijgt onderstaand keuzemenu dat zich automatisch uitrolt



Stap 3: Nu klik je met je linkermuisknop op het derde item ("Folders") in de lijst om van start te gaan.

Stap 4: Nu krijg je onderstaand scherm. Druk vervolgens op "Stel een ontwerp samen" zie oranje kader in afbeelding.



Stap 5: Je krijgt nu 2204 ontwerpen waaruit je vrij kan kiezen. Neem gerust de tijd om eens te bladeren doorheen de verschillende folders. Wij nemen voor het gemak de eerste met de pralines. Druk op de knop "selecteer ontwerp" om door te gaan met dit sjabloon (zie oranje kader).


Stap 6: De folder verschijnt, van hieruit kunnen we alles gaan aanpassen. We komen nu automatisch op de buitenzijde van de folder en starten aan de linkerkant. Hier kunnen we meer informatie gaan toevoegen over de folder.

Gebruik deze ruimte om meer te vertellen over je bedrijf en je producten. Ook kan je hier reacties van klanten plaatsen. Eén van de beste manieren om een vertrouwensband op te bouwen met je klanten is het vermelden van reacties van eerdere klanten. Een paar lovende woorden vergroten je geloofwaardigheid en geven je klanten de zekerheid die ze nodig hebben om overstag te gaan. Als je nog geen reacties hebt binnen gekregen kun je prijzen / erkenningen vermelden die je wellicht gewonnen hebt.

Verder kunnen we de openingsuren gaan invullen/aanpassen door eenvoudigweg te dubbelklikken met de linkermuisknop op het uurrooster van het sjabloon. We krijgen volgend scherm, hier kan je in elke cel klikken en de nodige aanpassingen doen. Klik op de knop "Klaar" wanneer je alles hebt aangepast.



Alle andere velden kunnen verder vrij aangepast worden door er te dubbel klikken met de linkermuisknop.

Je kunt er ook voor kiezen om foto's of afbeeldingen toe te voegen.

Klik op "Wijzigen" (zie afbeelding onder)



Nu kan je de tekst gaan aanpassen door gewoon in het kader jouw tekst over te typen


Je kan er ook voor kiezen om een afbeelding toe te voegen, dit doe je als volgt
1. klik op toevoegen afbeelding (zie oranje kader)


2. kies een bestand vanop je pc, eerdere uploads of Facebook. Het meest voor de hand liggende is vanop je pc waarbij je uit de map waar de afbeelding op je pc opgeslagen staat de afbeelding gaat uploaden. Dit doe je door op de knop Kies bestand te klikken (zie oranje kader)


3. volg verder de instructies op het scherm om de afbeelding correct te verwerken.

Wijzig verder ook andere grote afbeeldingen door op de bestaande afbeelding te gaan staan met je muis, en aan te passen via de knop "vervang" zie hieronder


Stap 7: nu we klaar zijn met het aanpassen van de buitenkant van de folder, gaan we de binnenkant nog bewerken. Let er dus goed op dat je geen dubbele informatie vermeldt. Om naar de binnenkant te gaan klikken we op de knop (zie oranje kader hieronder)


Hier kunnen we opnieuw 3 luiken gaan invullen, in de linkerkant vul je opnieuw aan met wat extra bedrijfsinformatie.
Heeft jouw frituur een unieke achtergrond? Vertel je klanten over jezelf, waarom u bent begonnen met het bedrijf en hoe lang je al ervaring hebt in deze bedrijfstak. Beschrijf wat je onderneming zo bijzonder maakt.

Verder kan je de midden en rechterkolom aanvullen met jouw prijslijst.



Vergeet niet om tijdens de uitwerking af en toe jouw werk op te slaan, en druk het eindresultaat af zodat je dit nadien voor de klasgroep kan voorstellen (zie verder voor meer uitleg i.v.m. de presentatie).

Succes en wees creatief!


Stappenplan:


1.     Open Publisher/Microsoft Word/Vistaprint en kies een sjabloon of ontwerp er zelf één
2.     Verzamel de nodige informatie die in de folder moet komen
3.     Ontwerp een logo
4.     Verwerk alle informatie in de folder, hou hierbij vooral rekening met de lay-out (het oog wil ook wat!)
5.     Post jouw antwoorden op de vragen + jouw uitgewerkte folder via een nieuw bericht op de blog
6.     Druk de folder af om voor te stellen in de klas






Beoordelingsschaal

Hieronder de aandachtspunten waarop uw werk zal beoordeeld worden


_ _
_
+
+ +
commentaar
Woordmerk





Beeldmerk





Kleur





Typografie





Toevoegingen





Is het doel van de folder bereikt? (klanten lokken om de vernieuwde zaak te bezichtigen)





Heeft de folder voldoende aantrekkingskracht?





·      Vorm





·      Lay-out





·      Kleur





·      Vlot taalgebruik





·      Krachtige zinsbouw





Is het logo goed bedacht? (herkenbaar, visueel mooi uitgewerkt)





De publiekstrekker is aantrekkelijk, origineel





Alle gegevens zijn aanwezig voor de uitnodiging naar de opendeurdag





·      Logo





·      Slogan





·      Adresgegevens





·      Tel.





·      E-mail





·      Aanspreking





·      Omschrijving vernieuwing interieur





·      Nieuw aanbod (unieke publiekstrekker)





·      Foto’s





·      Datum





·      Locatie





·      Tijdstip (van…tot…)





·      Extra lokmiddel aanwezig? (Gratis hapje en drankje,…)








VI Voorstelling advertentie met behulp van een Powerpointpresentatie

Als laatste opdracht moet je jouw advertentie nu voor de klas brengen.  Dit doe je eerst en vooral door je advertentie af te printen op het gewenste formaat.  Dit is m.a.w. het formaat waarop jij wil dat jouw advertentie in de brievenbus van de mensen (jouw potentiële klanten) komt.
Denk vooraf goed na wat volgens jou de troeven zijn om jouw advertentie in het oog te laten springen, en waarom je ervan overtuigd bent dat de inhoud van de advertentie veel mensen naar jouw opening zal lokken. Verwerk jouw presentatie in een Powerpoint presentatie (max. 20 slides) die je gebruikt tijdens de uitleg over jouw advertentie.  Deze Powerpoint dient dus vooral als houvast tijdens jouw presentatie voor de klas, maar is ook tegelijk een extra oefening voor het correct opmaken van een Powerpoint presentatie (voor meer informatie omtrent de correcte opmaak van een Powerpoint presentatie zie handboek ICT: Kennismaking met Powerpoint).

Hier alvast 9 handige tips voor een goede Powerpointpresentatie:

1) Zet niet te veel informatie op 1 dia.
2) Gebruik maximum 12 woorden per dia --> geen volzinnen!
3) Gebruik afbeeldingen.
4) Zorg dat de tekst duidelijk leesbaar is (denk aan de kleur en de lettergrootte).
5) Beperk verschillende kleuren, lettertypes en lettergroottes.
6) Breng structuur aan in je tekst (gebruik vet, cursief, titels, gebruik opsommingstekens, gebruik tekstovergangen...).
7) Voeg op het einde een lege dia toe om te voorkomen dat je na de laatste klik terug in het programma Powerpoint komt.
8) Geen taal- of spelfouten!
9) Lees je powerpointpresentatie niet af als je presenteert, maar vertel een verhaal. Je publiek kan zelf lezen.  

Dit breng je alleen voor de klas in een presentatie die maximum 5 minuten in beslag neemt. Je mag uiteraard jouw Powerpoint presentatie gebruiken als houvast tijdens de uitleg.

De leerlingen krijgen nadien ook de mogelijkheid tot vraagstelling.

Tip: beperk de informatie op 1 Powerpoint slide en hou je strict aan de vooropgestelde timing.


Beoordeling


Deze syntheseopdracht die P109-113 in het handboek "Gevraagd: Junior Assistant 1" vervangt, staat op 60 punten (40 punten voor de uitwerking van de advertentie en 20 punten voor de voorstelling in de klas) en telt mee voor 25% van het totaal van het dagelijks werk voor het vak Handel.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten